Molly Bloms bravader

Thursday, September 28, 2006

Vad jag verkligen avskyr just nu:

Jag avskyr verkligen burkar och sånt som det står på vad man ska ha i. T.ex. en skål det står ”popcorn” på, eller en burk det står ”sugar”på. Vad blir nästa drag? Toaletter det står ”bajs” på? Eller en soptunna med ordet ”sopor” längs sidan. Jag vill bestämma själv vad jag vill ha i mina skålar tack! Och som den ultrainkonsekventa person jag är så har jag givetvis både kryddburkar i porslin som det står vad man ska ha i, men det är ju förstås av kulturhistoriska skäl. Vem kan motstå både ”hvitpeppar” och ”hafvregryn”? Inte jag iaf.

Men jag blir i alla fall lite vemodig när jag går in i secondhand bodar och ser alla souvenirer som folk har kastat. Har de glömt bort hur roligt det var på Mallorca, den där sommaren 1967? Förmodligen hade de inte det. Det är bara det att de är döda nu, så skiten hamnade på återvinningen. Ett liv bara.


Här är i alla fall en lista på saker som inte får åka till återvinningen med resten av mitt bråte vid mitt frånfälle.

1. Min tjeckoslovakiska askkopp i grönt böhmiskt glas från 1960-talet.
2. Mitt sängbord i svart och gul mosaik från 1950-talet.
3. Mitt skrivset i röd kolmårdenmarmor
4. Mina mässingsljusstakar i empirestil
5. En askkopp köpt i Italien på 70-talet. En tung historia.

Sådärja. Ska bli intressant att skuldbelägga ens arvtagare, med en massa prylar de inte vill ha, och för att göra det lite roligare kanske man kan spela ut dom mot varandra med? Eller testamentera skiten till ”katternas vänner”?


Molly

2 Comments:

  • At 9:19 AM, Anonymous Anonymous said…

    Jag kommer att spöka för den som inte tar hand om
    1. utdragssängen från 1800-talet med röd drickamålning
    2. brorsans röda cykel från -67 som jag har hängandei taket
    3. chesterfieldgruppen från 10-talet (den har faktiskt stått på ett slott!)
    4. karusellhästen
    5. Björlings samlade verk i 5 band
    6. gammelmorbrors soffa
    7. farfars skrivbord
    8. resten av mina prylar

     
  • At 9:27 PM, Blogger Molly Blom said…

    spöka? Det alternativet har aldrig förespeglat mig förrän nu!

     

Post a Comment

<< Home