Molly Bloms bravader

Tuesday, September 18, 2007

Från kretin till kulturell. En manual från mig till dig:

  1. Om en målning/skulptur/konstnär/utställning/vernissage etc. "Det här var verkligen inget annat än kejsarens nya kläder."(Bättre det än: Jag fattar fan ingenting)
  2. Om högen med brädor, armeringsjärn och avklippta elsladdar. "Det här symboliserar postmodernismens död och återuppståndelse." (Då har du garderat dig om du har fel å ena eller andra hållet, fast det får ju ingen veta ju!)
  3. Om en konstnär: ”Jag såg henne/honom redan i Venedig men nu förfaller hon/han mig vara likgiltig." (Hellre det än: Va! En miljon för en tavla på pålimmade barbieben. Varför kom jag inte på det här??)
  4. Om en oljepanna från 1960-talet i en så kallad installation: ”Ja, det här är ju en typisk symbol för den västerländska civilisationens förfall”* ( för det är det ju 99% av 100)
  5. Mumla jakande på ett medhållande sätt när du finner en person i din närhet som verka kunna mer än du. Exempel:

Ex: Kulturell: Sen Miroslav Bronts första separatutställning har han utvecklats något så oerhört.

Du: Mmm.

Kulturell: Hans nutida verk visar verkligen det ex-jugoslaviska dilemmats mest ömma punkt.

Du: Mmm

Kulturell: Hans verk påminner om de universella frågorna i det personliga. Det är både hans svaghet och styrka.

Du: Mmm

*och återuppståndelse!


Med denna lilla manual är det bara att våldgästa närmsta galleri och frossa bland snittarna och det vita Gratisvinet! Lycka till!


Molly B

0 Comments:

Post a Comment

<< Home