Molly Bloms bravader

Monday, May 08, 2006

Jag hatar barnklädesmarknaden! Är det någon annanstans där pojkar lär sig vara pojkar och flickor lär sig vara flickor är på barnklädesaffären? Kolla själv! Tjejkläderna är tajtare och smalare är killkläderna, det finns magtröjor för småflickor? Killkläderna däremot är rymliga och som gjort för aktiv lek därför kläderna inte hindrar rörligheten. Men tro mig , det gör trumpetbyxor med låg skärning och tajta vårjackor. Varför kan det inte säljas kläder i vanliga färger. På tjejsidan är förstås allt rosa och lila och pastellfärger, inget fel i det kanske men det kommer mera. Tjejkläderna har oftast glitter och har text som "girl", "princess" och "love". Det står inte på killkläderna kan jag lova. På killsidan finns de oömma materialen, där uppmutras aktiviteter och jag vet inte hur många killtröjor jag sett ordet "college" på. Men får leta ihjäl sig på vilken barnavd. som helst bara för att hitta vanliga snygga kläder. Det vi ger våra barn är alltså att tjejer ska vara passiva, söta och stilla och killar aktiva, tuffa och företagsamma. Jag tycker det är fördjävligt. En annan sak. Tjejer har oftast "fina" kläder och killar har "fräna", visst är det en skillnad i betydelsen. Detta har även medfört en annan sak. Idag kan man inte spara kläder från ett syskon till ett annat, Jo från kill - till tjej går ju. Men vem är så pk i dag att ta på sin son ett par tjejkläder. Nej, trodde väl det. Men tjejerna kan minsann ha dom. Samtidigt som vi (omedvetet) lär våra barn vilka färger som är "killiga" och vilka färger som är "tjejiga". Jag tycker att man som förälder har ett ansvar för hur vilket könsperspektiv vi vill ge våra barn. Men i en tid då mammor helst verkar vilka fara på stan i sina livsfarliga barnvagnar och dricka Latte och läsa tidningen Mama och pappor som mer ser barn som ett "projekt" på vägen så tror jag framtiden ser svart ut. Även om nu det också är en eminent färg till barnkläder.

En arg Molly Blom som kokar....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home