Molly Bloms bravader

Friday, July 07, 2006

Nä nu djävlar!


Jag tänkte häromdan på de teorier som omgiver mig, och här är de mest viktiga.

1. Douglass C. Norths teori om ägande och instiutioner. Mitt barn som är ca 1.5 år har just lärt sig ordet "MIN!" och "MINA! även så klart om saker som är mina. dvs gamla barnböcker som jag än inte riktigt är beredd att ge henne som tex "Regn är vått sa Greve Tott", "Pingvinen Pondus", "Kriktor" och "Pojkarna Puckelbros bilbekymmer". Frågan som helt naturligt inställer sig är hur jag som förälder ska kunna utveckla de redskap för att i sin tur kunna skapa de instutitioner som krävs för att kunna fastställa det egentliga ägandet. Hur förklarar man det här för en som inte har fyllt 2 år? Eller för nån som inte än har fyllt 32? Någon som vet????


2. Feministernas teori om patriarkal underordning. Jag kan aldrig ha en dippskål i fred, eller det mesta av cidern. Nä, för om man är kvinna så ska man visst per automatik bara leva på avskrap, smulor och rester och vara glad och tacksam för det lilla jag får. Som bara för ett tag sen. Jag satt i godan ro och lyssnade på mitt senaste nyförvärv "Nymphomania Vol 1,2 och 3". Det är alltså Go-Go musik från 60-talet och musik som var med i porrfilmer från nämnda decennium. Då min sambo vill se nån film på datorn. Så snäll som jag är får han förstås det, men försent inser jag att jag inte längre kan höra på musik i mina högtalare. Min sambo sa just att att jag måste bli bättre på att säga nej. Ska komma ihåg det nästa gång jag vaknar till av att jag känner en pinne i ryggen. Tack för rådet.


Det är varmt och inget åskväder på antågande än. Men det är grönt grönt grönt överallt. Jag äter spenat, sallad och gräslök. Jag är tung i skallen.

Molly.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home