Molly Bloms bravader

Monday, October 30, 2006

Mollys klassiska skola:

Det klart jag vill göra min insats att höja den allmänbildade nivån i landet. Därför har jag nu startat en brevkurs i ”hurusom man lär sig de sköna konsterna


Lektion 1. ”Klassisk” Musik

1. Låter det som något Sara Brightman eller Andrea Botticelli skulle kunna sjunga? Då är det med all sannolikhet Albinonis Adagio. Tycker du stycket är bra? Grattis. Då kan du börja lyssna på riktig barockmusik.

2. Låter det som signaturmelodin till ett barnprogram om kroppen som gick på 70-talet? Grattis! Nu har du resten av Tjajkovskijs musik att upptäcka!(gudlstjärna till dig som vet vilken balett det är och vad stycket heter)

3. Blir du illamående när du ser helikoptrarna spruta napalm över surfstranden? (inte för napalmen måste vattna blommorna utan för att reduxen är totalt överskattad och i morgon måste jag tvätta och vad gjorde egentligen vad sugen jag är på mandelbiskvier den där franska kolonifamiljen mitt ute i djungeln och varför hatar jag snön drog dom ut så himla mycket på den där historien med ludren måste ringa vårdcentralen och varför känner jag mig som huvudpersonen i första scenen vissa morgnar och var det inte något annat jag skulle skriva om just nu kanske jag skulle* ) Tyvärr. Då är nog inte Richard Wagner nåt för dig, annars kanske en 15-timmars opera kan pigga upp?

4. Låter det inte klokt men helt okej en minut in i stycket: Då är det sannolikt ett stycke ur baletten Romeo och Julia av Sergej Prokofjev. Om inte är det troligtvis baletten Våroffer av Igor Stravinskij du hör och då kan det vara vilket stycke som helst.

5. Lyssnar du på detta stycke och finner att finska krigsveteraner i din närhet blir mer sammanbitna än innan? Grattis! Då har du gjort dig bekantskap med Jean Sibelius!

6. Tänker du på polisonger och saltstänkta skepp när du hör detta så är du minst 30 är gammal och lyssnar på ledmotivet ur Spartacus av den armeniska kompositören Aram Chatjaturjan.

7. Tycker du att musikstycket det låter bra och har ingen aning om vem kompositören är så är det troligen Mozart.



Molls


*grattis du har just varit med om Molly Bloms första mindflow!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home