Molly Bloms bravader

Friday, May 26, 2006

På allmän begäran: ur Molly Bloms digra arkiv.

Föreningen för förnyande av Förskolan ( FFFAF) har kommit med förslag på
förbättrande av förskolan med avseende på Litteraturkunskap och Historia.
Som av en ren händelse har jag kommit över detta och bifogar det härmed:

1. På läsvilan: Läs gärna "Processen" av Kafka och diskutera främlingskap och
alienation ur ett psyko-surrealistiskt perspektiv .

2. Ut med Storyline! In med Borderline!

3. Läs "Brott och straff" av Dostojevski. Hur får Raskolnikov sona sitt brott
ur ett kristet/ alt. agnostiskt perspektiv?

4.Istället för småstjärnorna: Låt 6-års gruppen få sjunga ur Operan
Aniara.( vi gör egen kuliss med originalet som förlaga)

5. Övergripande temaarbete: Preussens utvidgning och fall: Här kan ritas
kartor ( fördel för de yngre: Fingerfärg!) Även dramatisering av
"Blecktrumman", svårigheter att hitta någon som kan spela dvärg föreligger ju
inte. Ålar och hästhuvud kan göras av Papier-Maché.

6. Varför inte ett progguppträdande istället för tipp-tappandet varje jul?
(tips på låtar: Staten och kapitalet, Vi måste höja våra röster, Godis är
gott
, Det spelades bättre boll, Victor Jara, In kommer Gösta,Livet är en fest. Slutlåt: Är du lönsam lille vän?)

7. Förlag på lekar med historisk anknytning:
a) inomhus: Hitlers sista dag i bunkern, Maskeradbalen, Jaltakonferensen.
b) utomhus: Slaget vid Lund, Hanibals färd över alperna, Pragvåren.

8. Götisk Poesiafton: att kunna deklameras utantill: Vikingabalk, Det eviga,
Mjältsjukan, Vikingen, Till förruttnelsen ( för detaljer se "Svensk Dikt")

9. Teateruppträdande: "Ett Dukkehjem" av Ibsen. ( Jämställdhetsperspektivet ej
att förglömma!)

10. Att vidare diskuteras i mindre grupper: Lars Norén, Narr eller förkunnare?
Vi sitter med barngruppen i ring och alla får prata. Alla barn får sen
rita sin egen bild av ÅNGEST.(vi använder färgerna mörkgrå, brun och svart

Molly Der Pädagogische Ubersturmbahnführer.

1 Comments:

  • At 8:43 AM, Anonymous Anonymous said…

    Jadu, samhället skulle minsann se annorlunda ut om dagens ungdomar fick växa upp under sådana premisser. Se bara vad som hänt med "ingen vinner - ingen kommer sist och alla får saft och bullar"-generationen. Det är sannerligen på tiden för en ny pedagogik inom barnomsorgen. =)

     

Post a Comment

<< Home